РАСТЕЊЕТО И ДУШЕВНИТЕ КРИЗИ КАКО ТЕМА ВО КНИЖЕВНОСТА ЗА ДЕЦА И ЗА МЛАДИ

  • Јасмина Мојсиева-Гушева Институт за македонска литература, Универзитет “Св. Кирил и Методиј“ во Скопје, Северна Македонија https://orcid.org/0000-0002-3513-0708
Клучни зборови: растење, книжевност за деца и за млади, Џејмс Метју Бари, „Петар Пан“, Јадранка Владова, „Гледалото зад огледалото“, когнитивно и емотивно созревање, делузии, осаменост, идеализирано мајчинство, магично-реалистичка литература

Апстракт

Детството, како исклучителен период од развојот на секоја единка, во кое првично се доживуваат сите животни искуства, остава силен белег врз детската психа и токму затоа се наоѓа во центарот на вниманието на многу писатели за деца. Конкретно, оваа статија е посветена на сложените процеси на растење и на созревање, видена низ перспективата на писателите Џејмс Метју Бари и Јадранка Владова и нивните романи за деца „Петар Пан“ и „Гледалото зад огледалото“. Преку главните ликови Петар Пан и Маја (чиј однос кон растењето е сосема спротивен) е претставено градењето на детската душа, нејзиното карактерно оформување и некои од можните проблеми што се јавуваат во текот на тој процес. Петар Пан е симбол за момче, кое одбива да порасне бидејќи е задоволен од сопствената слобода и независност, но како и секое дете, истовремено копнее и по искрена мајчинска љубов и грижа. Спротивно на него, девојчето Маја, од романот на Владова, сака пребрзо да порасне за да се ослободи од осаменоста, да се стекне со право на избор и со чувство на сигурност што се среќава кај возрасните личности. Заедничко за двата лика е прераното напуштање на родителската закрила и грижа, пред нивното целосно созревање (кај Петар заради желбата за слобода, додека кај Маја поради зафатеноста на родителите). Ваквата околност на настаните доведува до проблеми во развојот на двата лика. Момчето Петар Пан никогаш не достигнува емоционална и когнитивна зрелост, додека девојчето Маја запаѓа во опасни делузии и фантазии од кои се ослободува кога, преку дружењето со своите врсници, сфаќа дека не треба да се брза во животот и да се преокупира со тешките проблеми на возрасните. Преку настаните опишани во овие романи авторите, всушност, ја остваруваат својата цел да предупредат за некои од можните проблеми што се јавуваат во процесот на растењето и суптилно да влијаат врз оформувањето на карактерите на кревките детски личности, нивните навики и начини на однесување и размислување.

Downloads

Download data is not yet available.

Референци

Бари, Џејмс Метју. (1967). Петар Пан. Скопје: Македонска книга. [Barrie, James Matthew (1967). Peter Pan. Skopje: Makedonska kniga]. (In Macedonian.)
Barrie, James Matthew. (1928). Peter Pan. London: Hodder & Stoughton.
Betelhajm, Bruno. (2015). Značenje bajke [The meaning of a fairy tale]. Beograd-Podgorica: Nova knjiga. (In Serbian.)
Денкова, Јованка. (2011). Книжевност за деца. Штип: Универзитет "Гоце Делчев". [Denkova, Jovanka. (2011). Literature for children. Štip: University "Goce Delčev"]. (In Macedonian.)
Horan Keri. (2020). 12 činjenica koje verovatno niste znali o nastanku romana Petar Pan. Аvailable at: https://edenbooks.rs/elektronskeknjige/12cinjenicaonastankuromanapetarpankojeverovatno (In Serbian.)
Kajoa, Rože. (1978). Od bajke do naučne fantastike. Vo: Narodna bajka u modernoj kniževnosti [From fairy tales to science fiction. In: Folk Tale in Modern Literature]. Beograd: Nolit. (In Serbian.)
Kiley, Dan. (1983). The Peter Pan Syndrome-Men Who Have Never Grown Up. Аvailable at: https://www.scribd.com/doc/296466100/Dan-Kiley-The-Peter-Pan-Syndrome-Men-Who-Have-Never-Grown-Up-PDF
Mabij, Pjer. (1973). Ogledalo čudesnog [A mirror of the miraculous]. Beograd: Nolit. (In Serbian.)
Мицковиќ, Натка. (1985). Детето и литературата за деца. Скопје: Македонска книга. [Micković, Natka. (1985). Child and children's literature. Skopje: Makedonska kniga]. (In Macedonian.)
Мојсиева-Гушева, Јасмина. (2020). Магичен реализам. Нова објективизација на стварноста. Скопје: ИМЛ [Mojsieva-Gusheva, Jasmina. (2020). Magical realism. New objectification of reality. Skopje: IML]. (In Macedonian.)
Piaget, Jean (1948). Naissance de l’intelligence chez l’enfant. Neuchâtel: Delachaux & Niestlé.
Ridley, Rosalind. (2016). Peter Pan and the Mind of J. M. Barrie. An Exploration of Cognition and Consciousness. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Смиљанић, Вера, Толичич, Иван. (1987). Дечја психологија. Београд: Завод за уђбенике и наставна средства. [Smiljanić, Vera, Toličič, Ivan. (1987). Child psychology. Beograd: Zavod za uđbenike i nastavna sredstva]. (In Serbian.)
Стојановска-Друговац, Јованка. (2000). Бајка на животот. Скопје: ИМЛ. [Stojanovska-Drugovac, Jovanka. (2000). A fairy tale of life. Skopje: IML.] (In Macedonian.)
Todorov, Cvetan. (1987). Uvod u fantastičnu književnost [An introduction to fantastic fiction]. Beograd: Rad. (In Serbian.)
Урошевиќ, Влада (1988). Демони и галаксии. Скопје: Македонска книга. [Urošević, Vlada. (1988). Demons and galaxies. Skopje: Makedonska kniga]. (In Macedonian.)
Владова, Јадранка. (1999). Гледалото зад огледалото. Скопје: Детска радост. [Vladova, Jadranka. (1999). The look behind the mirror. Skopje: Detska radost]. (In Macedonian.)
Објавено
2021-11-26
Рубрика
Филозофско-културолошки проблеми