ЕВОЛУЦИЈАТА НА МОДЕЛИТЕ НА ГЛЕДИШТА ЗА ПОПРЕЧЕНОСТА И НИВНОТО ВЛИЈАНИЕ ВРЗ ИНКЛУЗИВНОТО ОБРАЗОВАНИЕ

Authors

  • Оливера Рашиќ-Цаневска Филозофски факултет, УКИМ, Скопје
  • Наташа Чичевска-Јованова Филозофски факултет, УКИМ, Скопје

DOI:

https://doi.org/10.37510/

Keywords:

инклузивно образование, попреченост, медицински модел, социјален модел, биопсихосоцијален модел, модел на човекови права, инклузија, инклузија, права на лицата со попреченост

Abstract

Истражувањето на различните модели на гледишта за попреченоста дава увид во концепциите и ставовите кон заедницата на лицата со попреченост. Кога зборуваме за врската помеѓу различните гледишта на попреченоста и инклузивното образование, генерално се чини дека постои поврзаност. Од суштинско значење е да се разберат разликите помеѓу различните модели, како и нивните посебни истории, со цел целосно да се разберат концептите на исклучување и инклузија.
Целта на трудот беше да се истражат идеите на различните модели, односно гледишта на попреченост и нивната поврзаност со образовниот систем за ученици со попреченост, или поточно нејзината поврзаност со инклузивното образование. За да се истражи врската помеѓу моделите на попреченост и образовниот систем, беа собрани различни референци од пребарувачите, анализирајќи ја меѓусебната поврзаност помеѓу моделот на гледиште врз попреченоста и инклузивното образование. Овој труд ги анализира четирите главни типови
гледишта на попреченост – медицинскиот, социјалниот, биопсихосоцијалниот и моделите на човекови права – и нивната примена во инклузивното образование. Се чини дека постои силна поврзаност на дадените модели на попреченост со инклузивното образование.
Заклучокот на трудот е дека ниту еден модел не ги адресира целосно сложените потреби на учениците со попреченост. Разбирањето на нијансите на овие модели и нивните ефекти врз учениците со посебни потреби е клучно за креаторите на политиките, едукаторите и засегнатите страни во областа на образованието.

Published

2025-12-16

How to Cite

ЕВОЛУЦИЈАТА НА МОДЕЛИТЕ НА ГЛЕДИШТА ЗА ПОПРЕЧЕНОСТА И НИВНОТО ВЛИЈАНИЕ ВРЗ ИНКЛУЗИВНОТО ОБРАЗОВАНИЕ. (2025). Annual of the Faculty of Philosophy in Skopje, 78(1), 541-555. https://doi.org/10.37510/

Most read articles by the same author(s)