Macedonia and the Bible

  • Jasmina Mojsieva-Gusheva Institute of Macedonian Literature, “Ss. Cyril and Methodius” University, Skopje, Macedonia

Сажетак

The text precedes the influence of the Holly Book, the Bible, on the Macedonian culture and literature from the period of its origin to today. Due to the two types of testimony, the historical and the religious, it is an important source of information that has considerable significance for the vague history of Antique Macedonia. In the Medieval period, the Bible and the Christian philosophy have a dominant role in the set up of ideological and contemplative concepts; thus, the complete medieval literature had to be oriented towards contents and stylishly expressed methods taken from the Holly Book. The literature of enlightenment is, above all, educative, moral, and critical; that is to say, serving as mockery to the limited spiritual theological assertions. The Bible is a universal cultural fact with specific philosophy in which, apart from the traditional religious topics, the actual issues of the contemporary world may be involved. Universal thoughts included in it are used as grounds for many modern and postmodern works promoting the imagination of the new types of artists. Today, it is as if the Bible has lost its seriousness and significance as it is mirrored in the suppression of its classical role to intrude the code of consideration and behavior. Even though its function in “the multicultural, multi-meaningful society” is entirely distorted, it is stil fertile for setting up postmodern visions as a result of not only universality of foreseeing it comprises, but also its multilevel meaning: literal, symbolic, occult-esoteric, oracular etc., in favor of postmodern pluralistic ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Референце

Biblia hebraika. .1950. Rudolf
Kuttel: Stuttgart.
Biblija sacra vulgatae. MCMXIV. editionis, sixti V pont.max. Jussu
Recogita et Clementis VIII auctoritate edita. P.Michael Hetzenauer. Ratisbonae et
Romae.
byOEblYa siOEr5+6 kniOEgi sv3]eOEnnagw pisaOEnY3 veOEthagw i
noOEvago zav5OEta sanktpeterburg7. 1900. BFac
Библия сиреч книгите на свещеното Писание на Ветхия и Новия
Завет. 1925.София.
Большая советская знциклопедия. 1954. т. 26, второ издание. Москва.
Велев. Илија. 1996. Македонскиот XIV век. Веда: Скопје.
Велев. Илија. 2000. Наспрема релацијата народно и уметничко
творештво: меморија и творечки перспективи, во Проникнувања на
традицијата и континуитетот. Институт за мадедонска литература:Скопје.
Gellner. Ernest. 2000. Postmodernizam, razum i religija, Naklada Jesenski
i Turk: Zagreb.
Гяуров. Х. 1963. Тълкувание на посланието на Св. апостол Павла до
филипяните.Софияа.
Жинзифов. Рајко. 1983. Песни, Македонска книга: Скопје.
Златоуст. Иоан. 1942. Тълкувание на посланията на апостол Павел.
София.
Кацаров. Г. И. 1907. Нови мнения по вьпроса за етнографическото
положение на старите Македонци, София, стр. 1-2.
Кацаров. Г, Дечев. Д. 1949. Извори за старата история и география на
Тракия и Македония, София.
Латышевъ. В.В. 1906. Известïя древнихъ писателей греческихъ и
латинскихъ о Скифïи и Кавказе, Т. 1-2: Санктпетербургъ.
Мојсиева-Гушева. Јасмина. 2004. Апокалиптичните визии за
човечките судбини. во Изгубениот хуманизам. Магор: Скопје.
Мојсова-Чепишевска. Весна. 2000. Сликата на дрвото во романот
Скакулци. во Литературни преокупации. Менора: Скопје.
Нов Завет. 1995. Библиско здружение на Р. Македонија: Скопје. Дела
на светите апостоли. 16,9.
Пирузе-Тасевска. Виолета. 1999. Библиски елементи во делата на
македонските преродбеници. во XXV Научна дискусија на Семинарот за
македонски јазик, литература и култура: Охрид.
Поп-Атанасов. Ѓорги. 1995. Библијата за Македонија и Македонците.
Менора: Скопје.
Прличев. Григор. 1967. Автобиографија. Македонска книга: Скопје.
Проскурнина. Марија. 2004. Библијата и просторниот јазик на
белканскиот постмодернизам. Спектар: Скопје. бр. 43-44.
Renan. Ernest. 1869. Saint Paul.Paris.
Свето писмо на Стариот и Новиот Завет. 1990. Британско и
инострано библиско друштво:Лондон.
Septuaginta. 1950. Alfred Rahlfs: Stuttgart.
Стојчевска-Антиќ. Вера. 1997. Историја на македонската книжевност.
Средновековна книжевност. Детска радост: Скопје.
Ташковски. Драган. 1966. Раѓањето на македонската нација, Скопје.
T. Liv. XLII. 51. 53.
Fielding. Henri. 1957. Tom Jones. Everyinian’s Library: London.
Хејбер. Хони Ферн. 2002. Отаде постмодерната политика(Лиотар,
Рорти, Фуко). Институт за демократија, солидарност и цивилно општество:
Скопје.
Шивачев. А. 1929. Християанството на Балканския полуостров.
София.
Шукарова. Ана. 2003. Филип II Македонски и атинските ретори. Три:
Скопје.
Објављено
2019-10-30
Секција
Историја и филологија