ДРАМАТА КАКО СЦЕНСКА МЕТАФОРА

  • Katerina Petrovska-Kuzmanova Институт за фолклор „Марко Цепенков“, Скопје, Македонија

Сажетак

In this article the author writes about the circumstances in Macedonian drama and theatre in the seventies of the twentieth century with particular reference to the work of Branko Pendovski. He uses mythical and archetypal symbolism to depict reality in a way that corresponds to the developments in European drama, such as existentialism, epic theatre and tragic farce. Such an approach to dramatic material makes Branko Pendovski a prominent figure in Macedonian literature. In his plays he favours a deliberate approach to all elements that make up the play and their integration into a complete system.

Downloads

Download data is not yet available.

Референце

Алексиев. Александар. 1984. Горчливиот вкус на реалноста. Низ
литературното минато и сегашноста. Култура: Скопје. 317-328.
Aleksandar. Aleksiev, 1982. Dostreli i iskušenja makedonske dramaturgije.
Savremena drama i pozorishte u Makedoniji. Sterijino pozorje. Novi Sad.
Esslin. Martin. 1961. The Theatre of Absurd, Garden City.
Jacquart. Emmanuel. 1974. Le theatre de derision. Gallimard: Paris.
Матевски. Матеја. 1987. Од реалистичката драма до театарот на
апсурдот. Драма и театар. Мисла: Скопје. 111-123
Miočinović. Mirjana, 1971. Moderna teorija drame, Nolit. Beograd.
Miočinović. Mirjana. 1975. Rađanje moderne knjizevnosti – Drama. Nolit:
Beograd.
Петковска. Нада. 1981. Драмското творештво на Бранко Пендовски.
Литературен збор, кн. 5. Скопје. 79-93.
Selenić. Slobodan. 1981. Dramski pravci XX veka. Umetnicka akademija.
Beograd.
Šekenr. Ričard. 1992. Ka postmorednom poyorištu. FDU: Beograd.
Вангелов. Атанас. 1974. Од каде доаѓа несреќата?. Разгледи. 3. Скопје.
255-262.
Žakar. Emmanuel. 1987. Kompozicija i njene tehnike. Moderna teorija
drame (M. Miocinovic), Nolit: Beograd.
Објављено
2019-10-30
Секција
Филозофско-културне проблеме