TKO NIŠTA NIJE NAUČIO IZ POVIJESTI, OSUĐEN JE DA MU SE ONA PONAVLJA… (IDEJA POVIJESNOG CIRCULUSA U ROMANIMA N. FABRIJA, I. BREŠANA I I. ANDRIĆA)
Апстракт
: It is necessary to start the speculations on history and its repetition in the novels of Croatian literature with Senoa and the concept of history developed in his historical novels. For Senoa, history is magistra vitae, the teacher of life, which expresses his attitude that, based on the acquired experiences, you can avoid mistakes and find better solutions. However, the genre of historical novel in Croatian literature has been constantly changing, as well as the concept of history within it and the affirmative attitude towards the past has been replaced by the vision of history as the time of suffering, evil, madness and death. Such a negative attitude towards history will be depicted in this paper through the examples of three novels: Practicing life (1985) by Nedjeljko Fabrio, The Confessions of Charactereless Man (1990) by Ivo Bresan and The Bridge on the Drina (1945) by Ivo Andric. All three novels evidently show a drastic decline from Senoa's concept of history. The mentioned authors in their novels openly criticize Senoa's attitude to history as the teacher of life, as they do not think something can be learnt from history. An affirmative attitude towards history has been replaced by a vision of history as a source of evil, agony and suffering. The main idea of historical circulus, i.e. recognition of the present through the past and vice versa and their permanent turns, has marked all three mentioned novels.
Downloads
Референци
Andrić, Ivo. 2007. Nemiri od vijeka. Izbor i predgovor napisao Krešimir
Nemec. Zagreb: Mozaik knjiga.
Brešan, Ivo. 1996. Ispovijedi nekarakternog čovjeka. Zagreb: Znanje.
Brkić, Mirna. 2010. Mudraci iza maske smijeha. Zagreb/Sarajevo:
Synopsis; Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
Fabrio, Nedjeljko. 1996. Vježbanje života. Zagreb: Znanje.
Ivo Andrić u svjetlu kritike. 1977. Sarajevo: Svjetlost.
Ladan, Tomislav. 1962. Zoon Graphicon. Sarajevo: Veselin Masleša.
Leksikon hrvatske književnosti – Djela. 2008. Zagreb: Školska knjiga.
Matanović, Julijana. 1996. Vježbanje života – roman o povijesti ili slaganje
domina. Pogovor romanu Vježbanje života. Zagreb: Znanje.
Nemec, Krešimir. 1992. Šenoina koncepcija povijesnog romana. U:
Umjetnost riječi. 36. Zagreb. S. 155–164.
Nemec, Krešimir. 1994. Povijest hrvatskog romana od početaka do kraja
19. st. Zagreb: Znanje.
Nemec, Krešimir. 1996. Historiografska fikcija Nedjeljka Fabrija. U:
Republika. 52. Zagreb. S. 49–53.
Nemec, Krešimir. 2003. Povijest hrvatskog romana od 1945. do 2000.
Zagreb: Školska knjiga.
Solar, Milivoj. 1981. Smrt Sancha Panze: ogledi o književnosti. Zagreb:
Nakladni zavod Matice hrvatske.
Šenoa, August. 1964. Zabavna knjižnica. I. dio. Kantorčica. U: Sabrana
djela. Knjiga XI. Priredio S. Ježić. Zagreb: Znanje.
Tatarin, Milovan. 2000. Utvara povijesti, utvara individualnosti. Dometi.
10. I–IV. Rijeka. S. 31–37.
Visković, Velimir. 2000. Brešanovo dvadeseto stoljeće. U: Umijeće
pripovijedanja. Ogledi o hrvatskoj prozi. Zagreb: Znanje.
Žmegač, Viktor. 1987. Povijesna poetika romana. Zagreb: Grafički zavod
Hrvatske.
Žmegač, Viktor. 1991. Povijesni roman danas. U: Republika. 47. 5–6.
Zagreb. S. 58–75.
Авторите во списанието претставуваат оригинални дела врз основа на резултатите од сопственото истражување. Лицата кои дале значителен придонес во трудот се наведуваат како коавтори. Заедно со статијата, авторите (и коавторите, доколку ги има) треба да достават пополнет образец за пријава на трудот (Paper Submission Form), со кој се потврдува согласноста на авторот за објавување на трудот.
Списанието прифаќа научни трудови кои претходно не биле објавени. Не се прифаќаат трудови кои во голема мера ги повторуваат претходно објавените трудови на авторите. Повторувањето подразбира и компилација – текст составен од фрагменти од објавена монографија или голем број на претходно објавени статии. Плагијатот не е дозволен, како и прекумерното цитирање на туѓи трудови (една третина или повеќе од целиот труд). Сите цитати, цитирани извадоци и материјали мора да имаат цитирани автори и извори. Ако уделот на туѓиот труд е преголем, се препорачува да се скратат цитатите и да се зголеми обемот на оригиналниот текст.
Авторот треба да ги има сите потребни дозволи за користење на позајмените материјали и материјалите на други автори што ги користи во својот труд (илустрации и слично). Авторот гарантира дека статијата не содржи информации што не подлежат на објавување во отворен печат, вклучувајќи ги и оние што содржат или претставуваат доверливи информации.
Во списокот на литературата се вклучени само делата цитирани во трудот, како и линковите за страниците и изворите од кои е цитирано доколку станува збор за извори од интернет. На авторот му се препорачува да ги наведе во текстот изворите на финансиска поддршка на спроведените истражувања и стипендиите, доколку ги имало. Исто така, може да се изрази благодарност и до колегите кои придонеле или помогнале околу работата на текстот, а кои не се коавтори.
Со доставувањето на ракописот и образецот на апликација до редакцијата, авторот официјално се согласува со објавувањето на неговиот труд во „Филолошки студии“. Авторите се носители на авторски права и ги задржуваат сите права за објавување и користење на статијата. Авторите имаат право да ја повлечат статијата во кое било време до моментот на објавување на сајтот, со тоа што претходно за тоа, по писмен пат, треба да ја известат редакцијата на списанието.
Статиите се објавуваат бесплатно. Содржината е достапна под лиценцијата Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License.
Издавачка Етика
Редакција
Сите трудови доставени до Редакцијата ги читаат прво нејзините членови и соработници за да се утврди дали се однесуваат тие на релевантната проблематика и дали одговараат на форматот на списанието. Редакцијата на „Филолошки студии“ гарантира дека разгледувањето на доставените трудови и нивните рецензии не зависат од: комерцијални интереси, пол, националност, верски убедувања, политички ставови и други фактори. Единствениот критериум при изборот е академското ниво на трудот.
Во зависност од рецензијата, статијата може веднаш да се прати за објавување, да биде отфрлена или испратена до авторот за измена и за доработка. Во случај на несогласување со забелешките на рецензентот, авторот има право да ги оправда своите ставови. Доколку од рецензентите се добиени контрадикторни мислења, текстот се упатува на трет рецензент или конечната одлука се заснова на гласање на членовите на Редакцијата, по одделното разгледување.
Рецензенти
Статиите испратени до Редакцијата минуваат процес на двојно анонимно рецензирање. Имињата на рецензентите не треба да му бидат познати на авторот на статијата и обратно. Рокот за рецензирање е три-четири седмици. Рецензентите можат да бидат членови на Редакцијата и автори на списанието што објавувале претходно во него. Онаму каде што е неопходно, за рецензенти се назначуваат специјалисти од други: организации, градови и земји.
Рецензентите треба да бидат специјалисти за предметно-тематската област на која се однесува статијата. Редакцијата треба да спречи каков било судир на интереси во врска со дадениот научен труд и со неговиот автор.
Рецензентот е должен да им обрне внимание на членовите на Редакцијата за секоја суштинска сличност или поистоветување меѓу ракописот што се рецензира и која било друга публикација што му е позната. Рецензентот, исто така, е должен да го држи во тајност трудот што му е доверен, да не го пренесува на трети лица ракописот што му е доверен нему за рецензија и пред објавувањето на публикацијата да не ги објавува информациите содржани во него.
Рецензентите треба да дадат објективна, непристрасна и аргументирана процена на трудот. Забелешките треба да бидат формулирани коректно, така што оценувањето на трудот се однесува само на текстот на статијата и на неговата содржина. Рецензијата треба да биде напишана добронамерно, а наведените забелешки имаат за цел да им помогнат на авторите да ги коригираат утврдените недостатоци и да ја подобрат статијата пред да биде објавена таа на веб-страницата на издавачот и пред да биде достапна за пошироката публика.