МИГРАНТСТВОТО КАЈ САЛМАН РУЖДИ КАКО КНИЖЕВНА ФОРМА НА КОНЦЕПТОТ ПРОФАНАЦИЈА НА ЏОРЏО АГАМБЕН

Автори

ДОИ:

https://doi.org/10.37834/JCP258291l

Клучни зборови:

Агамбен, нечистотија, мигрантство, профанација, Ружди

Апстракт

Оваа статија ја истражува идејата на Салман Ружди за мигрантството (migrancy),  како книжевна верзија на поимот профанација на Џорџо Агамбен. За разлика од  Агамбен, кој ја заснова профанацијата врз фигурата на homo sacer, делото на Ружди  покажува дека профанацијата или нечистотијата се пројавуваат преку  мигрантството. Трудот го прикажува, го разгледува и дискутира за мигрантството  како амбивалентна реалност, којашто не само што го отелотворува потенцијалот за 
подобрување на човековата состојба (conditio humana), туку истовремено ги зајакнува и ги храни формите на исклучување. Во статијата се тврди дека континуираното културно преговарање и обновување, кое што го бара миграциската  рационалност, е неопходно за унапредување на квалитетот на животот на човекот.    Од теориски аспект, во статијата се применува пристапот на интерсекционалност, кој ги проучува „односите меѓу наизглед различните феномени“, со цел да се испитаат  интелектуалните врски меѓу Ружди и Агамбен. Земајќи го Ружди, како  книжевен автор и Агамбен, како филозоф, статијата имплицитно го поттикнува неопходното  зајакнување на поврзаноста меѓу сите области – како што се книжевноста и 
филозофијата – во рамките на хуманистичките науки. Самата статија се состои од  три дела. Првиот ја разгледува важноста на мигрантството во делото на Ружди. 
Вториот дел се фокусира на романот Сатански стихови, при што се анализира  односот меѓу мигрантството и нечистотијата во романот, како и последиците од 
вообичаените сфаќања за нечистотијата во современите културни и идеолошки констелации. Последниот дел се занимава со научната поврзаност меѓу нечистотијата кај Ружди и профанацијата кај Агамбен. Статијата завршува со  промислување на потенцијалот на тие поими, во заедницата што допрва треба да  дојде.

Референци

Agamben, G. (1998). Homo Sacer. Sovereign Power and Bare Life. Stanford California: Stanford

University Press.

Agamben, G. (2007). Profanations. New York: Zone Books.

Agamben, G. (2008). No to Biopolitical Tattooing. Communication and Critical/Cultural Studies, 5

(2): 201–202.

Bhabha Homi, K. (1994). The Location of Culture. London and New York: Routledge.

Bowring, F. (2015). Negative and positive freedom: lessons from, and to sociology. Sociology, 49

(1): 156–171.

Carter, P. (1992). Living in a new country. History, Traveling, and Language. London: Faber &

Faber.

Castan Pinos, J. (2022). Ceuta and Melilla: pioneers of post-cold war border fortification. E-

International Relations. Available from: https://www.e-ir.info/2022/02/28/ceuta-and-melilla

pioneers-of-post-cold-war-border-fortification/ [Acceded: November 20,2025]

Chambers, I. (2008). Migrancy, Culture, Identity. London & New York: Routledge.

Collazo A.M. (2021). #5onFri: Five Writing Lessons from Salman Rushdie. DIY MFA. Availible

from: https://diymfa.com/writing/writing-lessons-salman-rushdie/ [Acceded: November 20,

2025]

Commission on Human Security (2003). Human security now. New York: Commission on Human

Security.

Cook, R. (1994). Place and Displacement in Salman Rushdie’s Work. World Literature Today, 68

(1): 23–28.

Du Bois, W.E.B. (1903). The talented tenth. In The Negro Problem: A Series of Articles by

Representative Negroes of Today, 33–75. New York: J Pott & Company.

Ferree, M. M. (2018). Intersectionality as Theory and Practice. Contemporary Sociology, 47 (2):

127–132.

Glissant, É. 2009). Philosophie de la relation : Poésie en étendue. Paris: Gallimard.

Guignery, V. (2009). “Step across this line”: Edges and Borders in Contemporary Indian Literature.

Études Anglaises, 62 (3): 305–316.

Hamidou Kane, C. (1961). L’Aventure Ambiguë. Paris: Julliard.

Hill Collins, P. and Bilge, S. (2016). Intersectionality. Maden: Polity Press.

IOM UN MIGRATION. (2021). Fundamentals of migration. An introduction to some of key terms,

definitions

concepts

related

to

migration

and

displacement.

Available from: https://www.iom.int/fundamentals-migration [Acceded: November 20, 2025]

Jabès, E. (1989). Un Etranger avec, sous le bras, un livre de petit format. Paris: Gallimard.

Kardum Goleš, I. (2017). Migrants as metaphors of hybridity in Rushdie’s work and their relevance

in modern times. Symbolae Europaeae, 11(1): 77–85.

Lamming, G. (2003). The Occasion for Speaking. In B. Ashcroft, G. Griffiths and H. Tiffin (eds.).

The Post-Colonial Studies Reader, 12–17. London and New York: Routledge.

Mills, C. (2008). Giogio Agamben (1942- ). Internet Encyclopedia of Philosophy. Available from

https://iep.utm.edu/agamben/ [Acceded: November 20, 2025 ]

Ndebele, N. S. (2006). Rediscovery of the Ordinary: Essays on South African Literature and

Culture. Scottsville: University of KwaZulu-Natal Press.

Rushdie, S. (1989). My Book Speaks for Itself. The New York Times. 17 February 1989, p. 39.

Rushdie, S. (1991). Imaginary Homelands: Essays and Criticism 1981-1991. London: Granta.

Rushdie, S. (2003 [2002]) Step Across this Line. Collected Non-Fiction 1992 – 2002. London:

Vintage.

Rushdie, S. (2012). Joseph Anton. A Memoir. Toronto: Alfred A. Knopf.

Rushdie, S. (2019). Interview: Salman Rushdie on Trump, Greta Thunberg, and his triple sense of

home. Spear's

Magazine,

19

December

2019.

Available

from: https://spearswms.com/luxury/art-culture/salman-rushdie-on-trump-greta-and-eating

the-rich/ [Acceded: November 20, 2025]

Saghieh, H. (2022). Going back to a young man named Hadi Matar. Asharq Al-Awsat, 21 August

2022. Available from : https://english.aawsat.com/home/article/3828511/hazem-saghieh/going

back-young-man-named-hadi-matar?amp [Acceded: November 20, 2025]

Said, E. (1993). Culture and Imperialism. New York: Vintage Books.

Sharma, S. (2001). Salman Rushdie: The Ambivalence of Migrancy. Twentieth Century Literature,

47 (4): 596–618.

Somers, J. (2020). Biography of Salman Rushdie, master of the modern allegorical novel.

ThoughtCo. 28 February, 2020. Available from: https://www.thoughtco.com/biography-of

salman-rushdie-novelist-4797804 [Acceded: November 20, 2025]

Vietti, F., Scribner, T. (2013). Human insecurity: understanding international migration from a

human security perspective. Journal on Migration and Human Security, 1 (1): 17–31.

Преземања

Објавено

2025-12-11

Издание

Секција

Литература

Како да се цитира

“МИГРАНТСТВОТО КАЈ САЛМАН РУЖДИ КАКО КНИЖЕВНА ФОРМА НА КОНЦЕПТОТ ПРОФАНАЦИЈА НА ЏОРЏО АГАМБЕН ”. 2025. Journal of Contemporary Philology 8 (2): 91-104. https://doi.org/10.37834/JCP258291l.