ЛАЗАРСКИТЕ ОБРЕДНИ ФОРМИ И ДЕЈСТВИЈА, ИЗРАЗ НА ЖЕНСКАТА ПУБЕРТЕТСКА ИНИЦИЈАЦИЈА НА ПРЕМИН - НИЗ ПРИМЕРИ ОД МАКЕДОНСКИОТ ФОЛКОР

  • Jasminka Ristovska-Pilichkova Институт за фолклор „Марко Цепенков“, Универзитет „Св. Кирил и Методиј“, Скопје, Македонија
Клучни зборови: Lazarius, male and female Lazar, ceremonial processions, female puberty rites of passage, ancient pre-Christian rites of initiation, transvestitism, rituals associated with the symbolism of fertility

Апстракт

Realizing the aspects of Lazarus as female puberty rites of passage, in which the change of status of the participants can be seen in the entire development pipeline: the phase when young sexually mature girls can enter the group of Lazarus up to the moment when he performed the role of the main Lazarus, completes the cycle of their sexual maturation. From that moment candidates - main lazarius who successfully passed this initiation ritual, acquire the status of girl ready for wedding, by its function marks the transition to another social category - that of adults. The culmination of this transition will be a ritual of marriage, which will be fully completed cycle of female puberty and entering the world of adults. Numerous elements identified in this ritual, which bear traces of ancient pre-Christian initiation rites as part of the Spring agrarian calendar cycle of holidays, attest to the ancient roots of the initiation rites of premiums integral part of Macedonian traditional culture. 

Downloads

Download data is not yet available.

Референци

Ангелова. Росица. 1960. Лазаруване в с. Бояанови. Во: Езиковедскоетнографски изследования в памет на академ. Ст. Романски: София.
709-730.
Арнаудов. Михаил. 1969. Очерци по Българския фолъклор. София.
Васић, Оливера. 1998. Улога полова у обредној пракси нашег народа. Вo:
Поструктуралистичка наука о музици, СОКОЈ-МИЦ при ФМУ: Београд.
Величкова, Родна. 2012. Ороводните песни и нивната и нивната територијална
дистрибуција во македонското традиционално обредно пејачко
изразување. Годишен зборник Универзитет Гоце Делчев. Факултет за
музичка уметност, III. 34. Штип. 149-154.
Величковска, Родна. 2008. Музичките дијалекти во македонското
традиционално народнo пеење. Институт за фолклор Марко Цепенков:
Скопје.
Влаховић, Петар. - Ацић, Предраг. 1953. Паун у народној религији,
умотворинама и уметности. Гласник етнографског музеја у Београду.
XIV. Београд. 230-239.
Динеков, Петър. 1980. Български фолклор. т. I. БАН: София. 314 -315.
Dragić, Marko. 2007. Ladarice, kraljice i dodole u hrvatskoj tradicijskoj kulturi i
slavenskom kontekstu (Ladarice, Quens and Dodole in Croatian Traditionary
Culture and Slavic Context. Hercegovina, Godišnjak za kulturno i povijesno
naslijeđe: Mostar. 275-296.
Йорданова. Лазанка. 1966. За обичая лазаруване в България. Известия на
Етнографскиот институт и музей. Кн. 9. София. 107-162.
Кнежевић, Сребрица. 1953-1954. Један редак пример старе сеоске архитектуре
(у селу Дружетићима, под Маљеном). Во: Гласник Етнографског
института Српске академије наука. II-III. Београд. 443-452.
Колева, Татяна. 1973b. Происхождение весенних девичьих обычаев у
некоторых южнословянских народов. Македонски фолклор. 12. Институт
за фолклор: Скопје. 63-66.
Маразов, Иван. 2009. Хубавата Елена. Захарий Стоянов: София.
Михайлова, Ганка. 1996. Паунът и неговото перо. Во: Българска етнология.
XXII. кн.1. БАН: София, 3-38.
Михайлова, Ганка. 1973. Функция обрадовой одежды в вессеных обичаях у
Южних Славян. во: Македонски фолклор. VI/12. Институт за фолклор
Марко Цепенков: Скопје, 67-69.
Младеновски, Симо. 1973. Лазарици во Козјачијата (Кумановско). Македонски
фолклор. 12. Институт за фолклор: Скопје. 233-236.
Обремски, Јозеф. 2003. Порече 1932-1933. Матица Македонска: Скопје
Ристески, Стојан. 1981. Лазарките во с. Буково според запис во „Јужна звезда”
и денеска. Во: Фолклорот и етнологијата на Битола и Битолско. МАНУ
- УКК Илинденски Денови: Битола. 529-537.
Ристовска-Пиличкова. Јасминка. 2012. Македонската традиционална
текстилна орнаментика – класификација, типологија и семантика на
ликовните елементи (докторска дисертација). Институтот за фолклор
„Марко Цепенков“: Скопје.
Стојановиќ-Лафазановска, Лидија. 2001. Homo Inatius. Спектар-Матица
Македонска: Скопје.
Хаџивасиљевић, Јован. 1909. Јужна Стара Србија. Историјска, етнографска
и политичка истраживања. Књ.1. Кумановска област: Београд.
Chevalier, Jean. - Greerbrant, Alain. 1983. Rječnik simbola. Matica Hrvatske:
Zagreb.
Koleva, Т. 1973а. Institut des initiations en Bulgarie. Ethnologia Slavica. t. V.
Bratislava. 163-185.
Vakarelski, Christo. 1970. Jeux et costumes theatrales chez les Bulgares. Ethnologia
Slavica. t.1. Bratislava. 122-142.
Veličkova, Rodna. 2007. The living singing tradition of Sent Lazarus in Macedonia.
In: Research of dance and Music on the Balkans. International symposium:
Brčko. 71-82.
Објавено
2019-10-30
Рубрика
Историја и филологија