„КАДЕ Е РИДОТ НА ЗМИИТЕ?“ КОМПАРАТИВНА СОДРЖИНА НА КУЛТУРНИТЕ ПРОМЕНИ ВО ЗМИЈАРНИК

  • Dragica Popovska Институт за македонскa историја, Универзитет „Св. Кирил и Методиј“ во Скопје, Македонија
Клучни зборови: змијарник, место, змија, црква

Апстракт

Трудот ги истражува културните промени настанати во т.н. Змијарник, лоциран во селото Орман, близу Скопје, Р. Македонија. Базиран е на етнографски податоци собрани во различни периоди и тоа 1937, 1971 и 2014. Етнографските податоци го интерпретираат начинот на интеракција помеѓу ’местото’ и луѓето, преку човековите перцепции, идеи и однесувања поврзани со конкретниот простор што биле карактеристични за едно време и нивната модификација во друго време, се до денес. Трудот ги вклучува и просторните промени кои настанале низ времето во конкретниот простор, кои ги поттикнале и културните промени во него. Од место поврзано со змиите, односно култот кон нив, просторот бил трансформиран со текот на времето и постепено добил форма со христијанско значење. Компаративната анализа на последователните фази поврзани со ова место го интерпретира неговиот статус и значење во перцепцијата на луѓето, низ времето.

Downloads

Download data is not yet available.

Референци

Alderman, Derek H. 2008. Place, Naming and Interpretation of Cultural
Landscapes. In: The Ashgate Research Companion to Heritage and
Identity. Brian Graham, Peter Howard, eds. London: Ashgate Press.
Alderman, Derek H. 2012. Cultural Change and Diffusion: Geographic
Patterns, Social Processes, and Contact Zones. In 21st century
geography: A reference handbook. Joseph P. Stoltman, ed. Thousand
Oaks. CA: SAGE Publications. 122–134.
Berg, L. Kearns, R. 1996. Naming as Norming: “Race”, Gender, and the
Identity Politics of Naming Places in Aotearoa/New Zeland.
Environment and Planning D: Society and Space 14:1, 92-122. Quoted
in Alderman, Derek H. 2008. Place, Naming and Interpretation of
Cultural Landscapes, in: The Ashgate Research Companion to
Heritage and Identity, eds. Brian Graham, Peter Howard. London:
Ashgate Press.
Cameron, Kim. 2008. A Process for Changing Organizational Culture. In:
Handbook of Organizational Development. Thomas G. Cummings, ed.
Thousand Oaks. CA: SAGE Publishing. 429–445.
Cifrić, Ivan. Trako, Tijana. 2010. Društvo i okoliš u vremenskoj perspektivi.
O sociologiji vremena i menadžmentu vremena. IN: Sociologija i
prostor, 48, 186 (1). 19–49.
Conrad, Joseph L. 2001. Male Mythological Beings among the South Slavs.
In: SEEFA Journal, Vol. VI, No. 1. 3–9.
Cresswell, Tim. 2013. Place: A Short Introduction. (First edition 2004).
Wiley-Blackwell Publishing. Available at:
https://books.google.mk/books?id=So2db9PwKBYC&printsec=frontcover#
v=onepage&q&f=false
Čulinović-Konstantinović, Vesna. 1989. Adzajkinja iz Manite Drage. Split:
Logos.
Curtoni, Rafael P. Beróni, Mónica A. 2001. Perception, Identity and
Meaning in the Social and Ritual Construction of Landscape: The
Lihue Calel Hills, La Pampa, Argentina. In: Revista Chilena de
Antropologia, Issue 24. 97–118.
Filipović, Milenko S. 1937. Kult zmija u okolini Skoplja: zmije koje donose
sreću, zdravlje i plodnost. U: Miscellanea 1. Beograd: Biblioteka
Centralnog higijenskog zavoda. 136–149.
Filipović, Milenko S. 1939. Običaji i verovanja u Skopskoj kotlini. Skopski
etnografski zbornik LIV. Beograd: Srpska kraljevska akademija.
Gustafson, P. 2001. Meanings Of Place: Everyday Experience and
Theoretical Explanations. Journal of Environmental Psychology, 21,
5-16. Quoted in Wang, Shu-Yi. 2008. Tradition, Memory and the Culture of Place: Continuity and Change in Ancient City of Pingyao,
China. ProQuest LCC.
Hadži Vasiljević, Jovan. 1930. Skoplje i njegova okolina: istoriska,
etnografska i kulturno-politička izlaganja. Beograd: Štamparija “Sveti
Sava”.
Hammersley, Martyn. Atkinson, Pol. 2009. Etnografija, Principi vo
praktika / Ethnography, Principles in Practice, 3th ed. (trans. Tereza
Manevska). Skopje: Nampres.
Jackson, John B. 1984. Discovering the Vernacular Landscape. New
Haven: Yale University Press.
Jansen, Willy. Notermans, Catrien. 2010. From vision to cult site: A
comparative perspective. In: Archives de Sciences Sociales des
Religions, vol. 55, iss. 151. 71–90.
Leader-Elliott, Lyn. Maltby, Richard. Burke, Heather. 2004. Understanding
cultural landscapes–Discussion paper.
http://www.academia.edu/3269041/Understanding_Cultural_Landscapes.
Lilčić, Viktor. 2002. Makedonskiot kamen za bogovite, hristijanite i za život
po životot, Antička kamena plastika vo Republika Makedonija II, docna
antika. Skopje: Makedonska civilizacija.
Lothian, Andrew. 1999. Landscape and the Philosophy of Aesthetics: Is
Landscape Guality inherent in the Landscape or in the Eye of the
Beholder?. Landscape and Urban Planning, 44: 177–198, [11]. Quated
in Dumbović Bilušić, Biserka. 2014. Prilog tumačenju pojma krajolika
kao kulturne kategorije. Sociologija i prostor, 52, 199 (2), 187–205.
Memmott, Paul. Long, Stephen. 2002. Place theory and place maintenance
in Indigenous Australia. In: Urban Policy and Research, Vol. 20 (1).
39–56.
Mitchell, W. J. T. 2002. Imperial Landscape. In: Landscape and Power,
Second Edition. Mitchell, W. J. T., William John and Mitchell
Thomas, ed. Chicago IL: University of Chicago Press. 5–34.
Popovska, Dragica. 2011. Makedonskiot kulturen identitet niz narodnite
predanija za svetite kamenja. In: Spektar, XXIX, 57 (1). Skopje:
Institut za makedonska literatura. 119–128.
Popovska, Dragica. 2009. Svetite kamenja vo makedonskata narodna
religija i obredna praksa. Skopje: Selektor.
Popovska, Dragica. 2012. Mistikata na kamenot. Skopje: Institut za
nacionalna istorija.
Popovska, Dragica. 2012a. A Flow of Ideas through Symbolic Images of the
Sacred Stones in Macedonian Folk Tradition. In: Croatian Journal of
Ethnology and Folklore Research Narodna Umjetnost 49 (1). Zagreb:
Institut za etnologiju i folkloristiku. 95–111.
Popovska, Dragica. 2014. Macedonian Sacred Stone Sites as Pilgrimage
and Tourist Attraction. In: Pilgrimage and Sacred Places in Southeast Europe: History, Religious Tourism and Contemporary Trends. Mario
Katic, Tomislav Klarin, Mike McDonald, ed. Volume 14 of Studies on
South East Europe. Münster: Lit Verlag. 65–77.
Schubert, Gabriela. 1984. Konac, vrpce i tkanina kao magijska sredstva
narodne medicine u jugoistocnoj Evropi. In: Makedonski folklor, XVII,
33. Skopje: Institut za folklor “Marko Cepenkov”. 135–151.
Spirovska, Lepa. 1971. Kultot kon zmiite vo seloto Orman (Skopsko). In:
Makedonski folklor IV (7–8). Skopje: Institut za folklor “Marko
Cepenkov”. 141–146.
Stek, Tesse Dieder. 2009. Cult Places and Cultural Change in Republican
Italy: A Contextual Approach to Religious Aspects of Rural Society
after the Roman Conquest. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Vinogradova, Ljudmila N. Tolstaja Svetlana M. 1989. Materialy k
sravnitel’noj karakteristike ženskih mifologičeskih personažej.
Materialy k VI meždunarodnomu kongressu po izučeniju stran
jugovostočnoj Evropy, Sofija, 30. VII.89-6. IX. 89. Moskva: Problemy
kul’tury. 86–114.
Vražinovski, Tanas. 2000. Rečnik na narodnata mitologija na Makedoncite.
Prilep-Skopje: Institut za staroslovenska kultura and Matica
makedonska.
Vražinovski, Tanas. 1998. Narodna mitologija na Makedoncite. book 1.
Skopje–Prilep: Institut za staroslovenska kultura-Prilep, Matica
makedonska.
Wang, Shu-Yi. 2008. Tradition, Memory and the Culture of Place:
Continuity and Change in Ancient City of Pingyao, China. ProQuest
LCC.
Žikić, Bojan. 2010. Antropolosko proučavanje popularne culture. U:
Etnoantropoloski problemi 5 (2). Beograd: Filozofski fakultet
Univerziteta u Beogradu, Odeljenje za etnologiju i antropologiju. 17–
39.
Објавено
2019-10-16
Рубрика
Современото oпштество во културата, јазикот и литературата