СЕМИОТИЧКИОТ ЈАЗИК НА ЗНАЦИТЕ И СИМБОЛИТЕ ВО ВИЗУЕЛНИТЕ ФОЛКЛОРНИ НАРАТИВИ – АНАЛИЗИ И СОГЛЕДУВАЊА

  • Јасминка Ристовска Пиличкова

Апстракт

Одговорот дали клучните поими на категориите: претставувачки - синтактички и прагматички можат да се применат и во проучувањето на традиционалните визуелни наративи, како знаков систем со одредени симболички пораки, сметаме дека целосно кореспондира со основните постулати и методи на семиологијата, како наука за проучувањето на знаците и симболите и нивните меѓузаемни релации, кои ги воспоставуваат нив, односно носителите на знакот и на означеното (designatuma / denotatuma), каде што секој поединечен објектможе да имплицира одредени знаци. Во контекст на ова се и неколкуте посочени примери на вез, избор од македонските народни носии, за кои сметаме дека визуелно и семиолошки кореспондираат со мандалите на Јунг, дадени во овој текст, како слики со одредени симболички вредности, кои кажуваат во прилог на моќта на колективната меморија на еден народ (група или заедница), кој, во својата колективна свест, свесно или потсвесно ги интегрирала своите духовни, естетски и културни вредности. Оваа појава укажува дека станува збор за една архаична културна матрица, блиска до онтолошките универзални вредности на човекот во еден поширок културен, временски и ареален контекст. Oттука, сметаме дека полистадијалноста на фолклорот, во која се содржани различни слоеви од: митологијата, историјата и традицијата на една заедница, не е карактеристична само за различните литературно-наративни фолклорни форми, туку е применлива и во проучувањето на „визуелните наративи“ (декоративно обрасци, мотиви и орнаменти), застапени во традиционалната материјална култура на народите низ целиот свет.

Downloads

Download data is not yet available.

Референци

Drofles, Gillo. (1965) Pouroucontrel`estetique structuraliste, Revue international de philosophie, t. XIX, No.73-74, 409-441, Bruxelles.

Eko, Umberto. (1973) Kultura, informacija, komunikacija. [Culture, information, communication] Beograd: Nolit. (in Serbian)

Giro, Pjer. (1975)Semiologija,[Semiology], Belgrade publishing house, Beograd: Beogradskiizdavacko-grafickizavod. (in Serbian)

Hall, Manly P. (1928) The secret teachings of all ages, San Francisco: by H.S.Crocker com.

Jung, Carl G. (2017) Mandala Symbolism: Vol. 9i, collected Works, Vol., Princenton : Princeton Legacy Library.

Jung, Carl G. (1968) Man and His Symbols, Part I. The Importance of Dreams, New York :Anchor press.

Jung, Carl G. (1984) Psihoanaliza i alhemija [Psychoanalysis and alchemy,] Zagreb: Napred.

Kovačevič I., (1985) Semiologija rituala, [Semiology of rituals], Beograd:Prosveta.

Rudolf, Carnap.(1942) Introducion to Semantics. Cambridge: Harvard University Press.

Rudolf, Carnap (1947) Meaning and necessity: a Study in Semantics and Modal Logic, Chicago : University Chicago Press.

De Saussure, Ferdinand. (1916) Cours de linguistique générale, publié par Charles Bally, Albert Sechehayeet de Albert Riedlinger. Lausanne, Paris.

Wilhelm, Richardand Jung, Carl Gustav (1947) -translated and explained, The secret of the golden flower a Chinese book of life, London: Lund Humphries.

Барт,Ролан. (1971) Елементи семиологије, во: Књижевност, митологија, семиологија. Београд : Нолит. [Bart, Rolan. (1971) Elements of semiology, in: Literature, mythology, semiology. Belgrade: Nolit]. (in Serbian)

Ворингер, В. (1993) Абстракция и вчувствуване, София. [Voringer, V. (1993) Abstraction and Feeling, Sofia]. (In Bulgarian)

Јунг, КарлГустав. (2020) Спомени, соништа и размислувања, Скопје: КЦС/Полица. [Jung, Carl Gustav. (2020) Memories, dreams and reflections, Skopje: KCS/Polica.] (in Macedonian)

Леви-Строс, Клод (1971) Структура митова - Мит, Традиција, Савременост, Београд: Дело. [Levi-Stros, Klod (1971) The structure of myths - Myth, tradition, modernity, Beograd : Delo]. (in Serbian)

Лотман, Ю.М.(1987) Несколькомыслей о типологии кулътур, Язики культуры и проблеми переводимости, Москва, 5-37. [Lotman, Y.М (1987) Some thoughts on the typology of cultures, Languages of culture and problems of translatability, Moscow, 5-37]. (in Russian)

Мeлетински, J. M. (1975) Структурна типологија и фолкор, Народно стваралаштво фолклор, год. XIV, св. 53-56, Београд : Научно дело, 88-104. [Meletinsky, J. M. (1975) Structural typology and folklore, Folk-crafted folklore, yr. XIV, book. 53-56, Beograd: Naučno delo, 88-104.] (in Serbian)

Обрембски, Јозеф. (2003)Порече 1932 -1933, Скопје : Матица Македонска. [Obrembski, Josef. (2003) Poreče 1932 -1933, Skopje: Matica Makedonska]. (in Macedonian)

Ристовска Пиличкова, Јасминка. (2021) Симболиката на зооморфните мотиви во македонската традиционална текстилна орнаментика, Скопје: Институт за фолклор „Марко Цепенков“, Скопје. [Ristovska Pilichkova, Jasminka. (2021) The symbolism of zoomorphic motifs in Macedonian traditional textile ornamentation, Institute of folklore "Marko Cepenkov", Skopje]. (in Macedonian)

Ристовска Пиличкова, Јасминка. (2015) Лазарските обредни форми и дејствија, извор на женската пубертетска иницијација на премин - низ примери од македонскиот фолклор, Philological Studies, 13(1), Скопје, 35-50. [Ristovska Pilichkova, Jasminka. (2015) Lazar ritual forms and actions, source of female puberty in itiation of transition – through examples from Macedonian folklore, Philological Studies, 13(1), Skopje, 35-50.] (in Macedonian)

Тресидер Џек (2001) Речник на симболи, види: мандала, 148-149. Скопје : ТРИ. [Tressider Jack (2001) Dictionary of Symbols, see: mandala, 148-149. Skopje: THREE] (in Macedonian).

АИФ – Архива на Институтот за фолклор „Марко Цепенков“ - Скопје.

Објавено
2023-11-12
Рубрика
Филозофско-културолошки проблеми