КОЈ СЕ ПЛАШИ ОД ЛИКОТ „ЛОШ“?

  • Marija Gjorgjieva Dimova Филолошки факултет „Блаже Конески“ во Скопје Универзитет „Св. Кирил и Методиј“ во Скопје
Клучни зборови: онтолошка доминанта, постмодернистички роман, метафикција, интертекстуалност, транссветовни идентитети, рекурзивни структури, рецепција

Апстракт

Теориските дескрипции на постмодернистичката проза, понудени од страна на Брајан Мекхејл, Патриша Во, Дубравка Ораиќ Толиќ, ја потенцираат онтолошката доминанта, којашто во конкретните книжевни текстови е отелотворена во тематиката на онтолошките проблематизации на границите меѓу световите и текстовите. Овој текст интерпретативно ќе ги елаборира овие теориски премиси врз романот Ќерката на математичарот од македонскиот автор Венко Андоновски. Толкувачкиот фокус ќе биде поставен врз три рамништа: 1. врз интерпретацијата на онтолошките теми во романот; 2. врз метафикциските постапки (интертекстуалноста, интратекстуалноста, транстекстуалноста, вакантната цитатност, рекурзивните структури, транссветовните идентитети), преку коишто тие теми се артикулираат во романот; 3. врз толкување на функцијата што ја имаат тие постапки во однос на демонстрирањето на онтолошките игри со границите меѓу световите (книжевност – стварност, уметност – живот, факт – фикција, автор – лик) и меѓу текстовите (оригинали и плагијати, текстови и метатекстови) и меѓу жанровите. Интерпретацијата на романот на Венко Андоновски доведе до два заклучоци со теориски импликации: прво, сите постапки учествуваат во афирмацијата на комплексната метафикциска тема за односот стварност – фикција и во таа смисла учествуваат во редефинирањето на класичното поимање на романот како миметички жанр; второ, онтолошките игри кои учествуваат во романескната структура се прелеваат и во чинот на рецепција на текстот, вовлекувајќи го и читателот во онтолошките игри.

Downloads

Download data is not yet available.

Референци

Андоновски, Венко. (2019). Ќерката на математичарот. Скопје: Три [Andonovski, Venko. (2019). The Мathematician's Daughter. Skopje: Tri]. (In Macedonian.)
Currie, Mark. (Ed.). (1995). Metafiction. London and New York: Longman.
Currie, Mark. (1998). Postmodern Narrative Theory. New York: St. Martin’s Press.
Hutcheon, Linda. (1984). Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox. New York and London: Methuen.
Лотман, Јуриј. (2005). Структура на уметничкиот текст. Скопје: Македонска реч [Lotman, Jurij. (2005). The structure of the artistic text. Skopje: Makedonska reč]. (In Macedonian.)
Лотман, Јуриј. (2003). Текст во текст. Во: Ќулавкова, Катица (Прир.). Теорија на интертекстуалноста. Скопје: Култура [Lotman, Yuri. (2003). Text in Text. In: Kjulavkova, Katica (Ed.). Theory of Intertextuality. Skopje: Kultura]. 41-61. (In Macedonian.)
Bamburać-Moranjak, Nirman. (2003). Retorika tekstualnosti [Retorics of Textuality]. Sarajevo: Buybook. (In Bosnian.)
McHale, Brian. (2001). Postmodernist Fiction. London and New York: Routledge.
Oraić-Tolić, Dubravka. (1990). Teorija citatnosti [Theory of Citation]. Zagreb: GZH. (In Croatian.)
Oraić-Tolić, Dubravka. (2005). Muška moderna i ženska postmoderna [Male Modern and Female Postmodern]. Zagreb: Naklada Ljevak. (In Croatian.)
Pavličiċ, Pavao. (1989). Moderna i postmoderna intertekstualnost. Umjetnost riječi 2–3 [Modern and Postmodern Intertextuality. Art of Words 2–3]. 33-50. (In Croatian.)
Waugh, Patricia. (2001). Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. London and New York: Routledge.
Објавено
2021-11-26
Рубрика
Филозофско-културолошки проблеми