ЗАПИСИ НА ГЛЕДАЧОТ: РЕЦЕПЦИЈА И ПРЕПРОЧИТУВАЊЕ НА ТЕАТАРОТ НА АНТОН П. ЧЕХОВ ВО ДЕЛОТО НА ЖОРЖ БАНИ

Autori

  • Деспина Ангеловска Факултет за драмски уметности Универзитет „Св. Кирил и Методиј“ во Скопје

Apstrakt

Предмет на изучување на овој труд е рецепцијата и препрочитувањето на пиесите на Чехов, како и на нивните поставки на сцените на современиот европски театар, во делото на францускиот театролог, критичар и есеист со романско потекло, Жорж Бани (1943 – 2023). Трудот подробно ги анализира неговите студии и книги посветени на театарот на Чехов, во кои тој го толкува делото на рускиот драматург во светлото на мутациите од крајот на 20 и на почетокот на 21 век, потврдувајќи ја неговата релевантност за нашата современост. Статијата особено се сосредоточува на книгата во која Бани ја препрочитува последната пиеса на Чехов, Вишновата градина, преку нејзините клучни поставки од страна на големите европски театарски режисери во последните децении, кои осветлуваат различни аспекти на ова дело. Во својата рефлексија, посветена на тестаментарната пиеса на Чехов, Бани ја споредува пропаста на вишновата градина на прагот на 20 век со исчезнувањето што им се заканува на театарот и на библиотеката денес, во ерата на дигиталната разонода. Во трудот притоа се задржуваме на анализата на специфичностите и на предизвиците на театарската рецепција и на улогата на Бани како „информиран/едуциран гледач“ во реконструирањето на театарските претстави и во создавањето на „жива меморија“ за нив. Дополнително го подвлекуваме придонесот на делото на Бани во зачувувањето и во пренесувањето на паметењето за театарот на Чехов, но и за театарот на нашето време. Конечно, се осврнуваме на личниот портрет на Чехов и на неговото дело, скициран од Жорж Бани, кој го препрочитува рускиот драматург како наш ближен, и во чиј лик го препознаваме одразот на авторот на портретот, но и на самите ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­себеси.

##plugins.themes.default.displayStats.downloads##

##plugins.themes.default.displayStats.noStats##

Reference

Banu, Georges. (1988). “Préface: La cerisaie, œuvre de la fin“ in Anton P. Tchekhov. La cerisaie. Paris: GF Flamarion, 7-32. (In French)

Banu, Georges, Renard, Jacques. (1997). Tchekhov, le témoin impartial. Документарен филм. Bry-sur-Marne: Institut National de l'Audiovisuel (дистрибутор). (In French)

Banu, Georges. (1999). Notre théâtre, la Cerisaie. Cahier de spectateur. Paris: Actes Sud. (In French)

Banu, Georges. (2013). Amour et désamour du théâtre. Paris: Actes Sud-Papiers.(In French)

Banu, Georges. (2016). Anton Tchekhov. Collection: Le théâtre de. Lausanne: Idées et Calendes. (In French)

Banu, Georges. (2021). Les Récits d’Horatio: Portraits et aveux des maîtres du théâtre européen. Paris: Actes Sud. (In French)

Banu, Georges. (2023). „Les récits du spectateur: mémoire et légende“. Sinais De Cena, 3(2), 300–317. https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2023.0013 (accessed April 10 2025) (In French)

Barthes, Roland. (1980). La chambre claire. Note sur la photographie. Paris: Gallimard-Le Seuil. (In French)

Benjamin, Walter. (1974). Umetničko delo u veku svoje tehničke reprodukcije. Eseji. Beograd: Nolit. (In Serbian)

Brook, Peter. L’Espace vide, Paris: Éditions du Seuil, 1977. (In French)

Jaus, Hans Robert. Estetika recepcije. Beograd: Nolit, 1978. (In Serbian)

Pavis, Patrice. (1998). Le dictionnaire du théâtre. Paris: Larousse-Bordas. (In French)

Tchekhov, Anton P. La Cerisaie. (1988) Paris: Flamarion. (In French)

Ubersfeld, Anne. (1981). L’école du spectateur. Paris: Éditions sociales. (In French)

Ubersfeld, Anne. (1982). Lire le théâtre. Paris: Éditions sociales. (In French)

Čehov, Pavlović Anton. (1989) Višnjik. Sabrana dela. Knjiga deseta. Drame. Beograd, Čakovec: Jugoslavijapublik, Zrinski. 371-426. (In Serbian)

##submission.downloads##

Objavljeno

2025-09-25

Broj časopisa

Rubrika

Literature in Intercultural Context